پلی استایرن چیست ؟ و چه کابردی دارد؟
بهمن 28, 1399
بلوک سقفی
بلوک سقفی و کاربردهای آن
اسفند 9, 1399

تیرچه کرومیت چیست ؟

 

 تاریخچه سقف تیرچه بلوک:

سقف طاق ضربی در ایران بسیار رایج  بوده است و ساختمان های قدیمی بیشتر با این نوع سقف ساخته می شده اند. امّا پس از مطالعات مهندسی و بررسی کارشناسان از زلزله های مخرب بسیاری از مهندسان به این نتیجه رسیداند که سقف طاق ضربی در هنگام زلزله فاقد عملکرد مناسب می باشد. به همین علّت به مرور زمان استفاده از این نوع سقف منسوخ گردید و این نوع سقف جای خود را به سقف تیرچه بلوک داد. در ابتدا یکی از ایرادات سقف تیرچه بلوک آن بود که به علت استفاده از بلوک سیمانی وزن آن بسیار سنگین بود. استفاده از بلوک سفالی نیز معمولاً هزینه بر بود. پس از استفاده از یونولیت به جای بلوک های سیمانی و سفالی  ایرادات ذکر شده رفع کردید. امّا ایراد اصلی یونولیت ایجاد دود بسیار غلیط در هنگام آتش سوزی بود. با ورود فوم های نسوز این ایراد هم رفع گردید و استفاده از این نوع سقف را برای بسیاری از پروژه ها مقرون به صرفه نمود.

تیرچه (ک) = تیرچه کرومیت

نوعی تیرچه مانند تیرچه سفالی فندوله ای و بتنی می باشد. اما تفاوت هایی بین آنها وجود دارد. به طور مثال در بال تحتانی یا پاشنه تیرچه (ک) به جای استفاده از دو عدد میلگرد و بتن از ورق فولادی سه یا چهار میل و در بال فوقانی تیرچه کرومیت به جای یک عدد میلگرد از نبشی استفاده شده است. کرومیت در سازه های فولادی اجرا می شود و نوعی سقف جدید است که از استحکام و یکپارچگی بالا برخوردار می باشد. سقف کرومیت در مقایسه با سایر سقف ها از مزایای بیشتری برخوردار است، از این رو از آن در سازه های مختلف استفاده می شود. امروزه در صنعت ساختمان سازی به علت ویژگی های خاصی که تیرچه کرومیت دارد معمولا برای سقف سازی کاربرد زیادی دارد.

تیرچه کرومیت

تیرچه (ک)

علت استفاده از تیرچه کرومیت در سقف ساختمان ها:

1.سرعت بالای اجرای سقف ها:

به علت سبکی تیرچه های کرومیت و امکان تیرریزی تمام طبقات در یک نوبت در صورت استفاده از بلوک یونولیت سقفی به جای بلوک سیمانی یا بلوک سفالی سرعت اجرای کار افزایش می یابد.

2.عدم نیاز به جک و شمع بندی در زیر سقف:

به دلیل خیز منفی که در زمان تولید تیرچه کرومیت به آن می دهند این تیرچه ها خود ایستا بوده و نیازی به شمع بندی در زیر سقف تیرچه (ک) نمی باشد.

3.کاهش مصرف بتن:

به دلیل فاصله بیشتر تیرچه کرومیت ها که حدود ۷۰ سانتیمتر می باشد، باعث کاهش ۲۵ الی ۳۰ درصد مصرف بتن می شود. در شرایط عادی با فرض صحیح بودن متراژ بتن برای سقف تیرچه (ک) با ارتفاع ۲۵ سانتی متر هر متر مکعب بتن حدود ۱۰ متر مربع سقف را پوشش می دهد.

4.سهولت اجرای داکت ها:

فاصله آکس به آکس حدود ۷۰ سانتیمتری تیرچه های کرومیت موجب سهولت اجرای داکتها جهت عبور لوله های تاسیساتی و کانال ها، نصب توالت ایرانی و عدم نیاز به قطع تیرچه می باشد.

5.امکان بتن ریزی چند سقف ساختمان:

به دلیل خود ایستا بودن تیرچه های(ک) و عدم نیاز به شمع بندی می توان چند سقف را در یک مرحله بتن ریزی نمود.

6.مقاومت نهایی و شکل پذیری بالا

انفصال این سیستم بعد از تغییر شکل های زیاد رخ می دهد. انفصال نرم و این رفتار سقف از نظر ایمنی مطلوب است.

تیرچه کرومیت

انواع سقف تیرچه (ک)

سقف کامپوزیت کرومیت:

کامپوزیت ها در واقع مصالح ساختمانی هستند که علاوه بر کاهش وزن میزان مصرف تیرچه را نیز کاهش می دهد. در این سیستم، از تیرچه های فولادی با جان باز به جای تیرآهن لانه زنبوری استفاده می شود.  روی آن نیز با دال بتنی پوشیده می شود تا جان تیرچه ها از بتن احاطه شود.

سقف پلیمر کرومیت:

بلوک پلی استایرن مصالحی است که در ساخت این نوع سقف مورد استفاده قرار می گیرد. این کار سبب ساده تر شدن گچکاری در زیر سقف می شود و به علت داشتن وزن پایین سریع تر اجرا می شود.

سقف تیرچه بلوک:

سقف تیرچه بلوک کرومیت سرعت اجرای بالاتر و سادگی بیشتری نسبت به سقف های تیرچه بلوک معمولی دارد. در اجرای سقف تیرچه بلوک از شمع بندی استفاده نمی گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *