قیمت فوم ،یونولیت سقفی
بهترین نوع یونولیت
مهر 19, 1400
یخدان یونولیتی
یخدان یونولیتی چیست؟
مهر 24, 1400
صنعت قالبسازی در ایران
صنعت قالب سازی یکی از صنایع سنگین است که انواع قالب فلزی و پلاستیکی را به منظور ساخت قطعات مختلف تولید می کنند. زمانی که نیاز به تولید قطعه ای با تعداد بالا باشد، تولید کننده قطعه به قالب ساز سفارش تولید قالب قطعه مذکور را داده و سپس از آن قالب برای پیشرفت تولید بهره می برد. البته در بسیاری از موارد تنها یک قالب سفارش داده نمی شود مسلما هر چه تعداد قالب ها بیشتر باشد، قطعات با سرعت و در تعداد بیشتری تولید می شوند.

قالب سازی چگونه انجام می شود؟

قالب سازی دارای دو مرحله اساسی است:
طراحی قالب
طراحان قالب امروزه برای ساخت آن به جای گرفتن قالب از قطعه اصلی، قالب را به واسطه برنامه های مخصوص کامپیوتری مانند IMOLD، SolidWorks و CATIA طراحی می کنند. این در حالی است که در گذشته تنها از قطعه موجود توانایی قالب گیری بود حال اینکه با پیشرفت تکنولوژی، طراحان توانایی طراحی قالب هایی را دارند که شاید قطعه ای که قرار است از این قالب به دست آید موجودیت فیزیکی نداشته باشد. این طراحی ها همگی سه بعدی بوده و توانایی اعمال ظرافت های لازمه را نیز دارند.
ساخت قالب
مرحله دوم کار، ساخت آن طرحی سه بعدی است که طراحان در کامپیوتر طراحی کرده اند. بسیاری از ماشین های ساخت قالب مانند پرینترهای سه بعدی عمل کرده و می توانند انواع قالب های سه بعدی را بسازند. البته پرینترهای سه بعدی صنعتی بیشتر قالب های پلاستیکی تولید می کنند اگر نیز به ساخت قالب فلزی باشد، در این قسمت از کار اندکی به ریخته گری نیاز خواهد بود. به همین دلیل است که قالب های صنعتی انواع متفاوتی دارند که به شرح زیر است:
  • آهنگری
  • ریخته گری
  • تزریق پلاستیک
  •  پرس
قالب سازی ,قلب کمربندی ,توضیح قالب سازی
قالب آهنگری در قالب سازی صنعتی
 از دیگر روش های قالب سازی صنعتی است که بیشتر برای ساخت قطعات فولادین به کار می روند. این نوع قالب ها بسیار مستحکم بوده و از دو تکه تشکیل می شود. روش کار با قالب های آهنگری به این صورت است که ابتدا دو تکه قالب را به یکدیگر متصل کرده سپس مواد مذاب را از طریق قیف مخصوصی در قالب تعبیه شده است، به داخل آن می فرستند. این کار معمولا با فشار پرس انجام می شود. در میان انواع قالب سازی آهنگری می توان به روش های قالب بسته و باز اشاره کرد.
 ریخته گری
قالبسازی ریخته گری سه نوع است، ماسه ای، دایکاست و ریژه. از قالب های دایکاست برای ساخت قطعات آلومینیومی استفاده می شود. به این صورت که مذاب آلومینیوم به فشار زیادی به داخل قالب تزریق می شود. اگر به دنبال ساخت قطعات آلومینیومی با کیفیت بالا هستید، بهتر است از این روش استفاده نمایید؛ اما اگر به جزو کیفیت ضخامت قطعه نیز در نواحی مختلف متفاوت است، روش ریژه می توان مناسب تر باشد. در روش ماسه ای، قالب از ماسه ساخته شده است. از آن جایی که ماسه توانایی تحمل دمای زیادی را دارند، از این نوع قالب برای ساخت قطعات فلزی با دمای بسیار بالا استفاده می شود.
روش تزریق پلاستیک
این روش برای ساخت قطعات پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرد. جنس خود قالب از فولاد است اما تزریق پلاستیک به داخل قالب فولادی تکنولوژی نسبتا پیچیده ای است که این امر خود در بالا رفتن هزینه های تولید بی تاثیر نخواهد بود.
قالب پرس در قالب سازی
از قالب سازی پرس برای خم کردن، فرم دادن و کشش قطعه استفاده می شود. در واقع، پرس تنها نقش فرم دهی به ماده شکل پذیر را دارد، بنابراین، اگر مواد غیر قابل فرم دهی باشد، نمی توان از قالب پرسی برای آن استفاده کرد. قطعاتی که از داخل ان خارج می شوند اغلب تو پر اند.
قالب سازی ,قلب کمربندی ,توضیح قالب سازیقالب پلاستیکی

از قالب سازی پلاستیک برای تولید انواع قطعات پلاستیکی استفاده می شود. این قطعات می توانند شامل هر چیزی باشند از قطعات پلاستیک به کار رفته در خودرو گرفته تا اسباب بازی های پلاستیکی. استفاده از قالب سازی پلاستیک به دلیل سرعت و کیفیت بالا در تولید، مورد توجه تولیدکنندگان قرار گرفته است.

مزایای قالب پلاستیکی

  • قیمت پایین تولید
  • کم بودن ضایعات
  • کنترل ضخامت قطعات

قالب تزریق پلاستیک

در روش تزریق پلاستیک، ابتدا مواد اولیه که معمولا به شکل گرانوا اند، وارد قیف دستگاه شده و سپس با فشار و دمای زیاد به شکل مذاب در می آیند. در مراحل بعدی این مواد به داخل قالب بسته شده با گیره تزریق شده و سپس خنک شده و در آخر نیز با بیرون پرت می شوند. این روش به دلیل سرعت بالای تولید و همچنین قیمت مناسب محبوبیت بسیاری دارد.

قالب سازی ,قلب کمربندی ,توضیح قالب سازی

قالب فشار اکستروژن

در این روش از فشار گاز اکستروژن برای تزریق مواد مذاب به داخل قالب استفاده می شود. روش فشاری بسیار سریع است و شاید به همین دلیل است که برای ساخت قطعات ظریف پیشنهاد نمی شود.

قالب ضربه ای تزریقی

در روش ضربه ای پلاستیک مذاب به کمک لوله پاریسون وارد قالب شده و سپس شکل می گیرد. در این روش نیز بعد از خنک شدن، قطعه از قالب خارج می شود.

قالب پرسی

قالب های پرسی بسیار مناسب برای تولید انواع قطعات پلاستیکی اند. با کمک این روش می توان به راحتی به قطعه فرم داد و یا آن را خم کرد؛ بنابراین، باید حتما از مواد قابل انعطافی چون پلاستیک و سیلیکون استفاده کرد.

قالب سازی باد

در این روش به کمک باد به قطعه شکل می دهند. فرآیند کار به این شکل است که لوله ای به توده پلاستیک متصل است. این لوله برای عبور جریان شدید باد طراحی شده است. توده پلاستیک متصل به انتهای لوله با کمک جریان باد به اشکال مختلفی تبدیل می شود. این نوع قالب گیری شبیه به هنر شیشه گری فوتی است. بعد از اینکه قالب با فشار باد پر شد، زمانی برای خنک شدن به آن داده می شود؛  سپس قالب دو تکه از هم جدا شده و قطعه آزاد می شود.

قالب دورانی

نام قالب گیری دورانی را روتو نیز می نامند. در این روش، حرکت های دورانی و حرارت بالا نقش اساسی در پخش مواد در داخل قالب دارند. اگر تصور می کنید که در این روش نیز موا مذاب مانند روش تزریقی به داخل قالب ریخته می شود باید گفت که خیر این گونه نیست و فرایند ساخت در اینجا متفاوت است. به این شکل که ابتدا مقداری پودر پلیمر به داخل قالب ریخته شده و سپس این حرارت بالای و حرکت است که گرد پلیمر را به قطعه مبدل می کند.

نکات مهم در ساخت قالب یونولیت:

1- استفاده از آلیاژ مناسب آلومینیوم

استفاده از آلیاژ پایین در قالب سازی شاید باعث ارزان تر شدن تولید قالب شود اما در مدت زمان استفاده باعث خرابی های زودهنگام، کنده شدن تکه ای قالب در سطح کار، شکستن پوسته و یا لایه های نازک قالب و.. میگردد.

بعضا دیده شده در قالب تکه های آهن نیز استفاده میکنند که باعث کثیفی و خرابی یونولیت میگردد.

2- تجربه قالب ساز و آگاه بودن به قلق های ساخت قالب یونولیت

تجربه قالب ساز: یک قالبساز حرفه ای به نکات بسیار مهمی در ساخت قالب دقت میکند که هم باعث ارزان تر شدن و مصرف پایین تر آلمینیوم و هم باعث سبک تر شدن و تولید بیشتر یونولیت می شود.

در این 8 سال تجربه کاری بسیار دیده شده مشتریان قالب هایی برای تولید آورده اند که به دست افراد تازه کار و یا قالب ساز های پلاستیک ساخته شده که متاسفانه از آلیاژ بسیار خالص ( که در کار یونولیت نیاز به این خلوص نیست ) استفاده شده که بسیار قیمت را افزایش داده و یا به نکات ریز ساخت قالب اهمیت نداده و باعث پایین آمدن تولید، مشکلات در حین تولید، پرتی بخار فراوان و… شده اند.

3- طراحی  مناسب و حرفه ای قالب

شاید در نگاه اول باعث بالا رفتن هزینه ساخت قالب شود اما به شکیل بودن یونولیت و سبک شدن آن منجر می شود .اکثر قالب های ساخته شده در ایران متاسفانه ظاهر بسیار ساده و وزن زیادی دارند که اکثرا بعد از تولید و بالا رفتن قیمت یونولیت دوباره پیشنهاد شرکت پردیس فوم اقدام به سبک سازی یونولیت میکنند که البته هزینه دوباره بحساب می آید.

جمع بندی

قالبسازی پلاستیک برای ساخت قطعات سیلیکونی و پلاستیکی به کار می رود. امروزه اکثر قطعاتی که در موبایل یا خودرو خود می بینید، به وسیله این صنعت قالب گیری شده اند. در میان انواع روش های تولید پلاستیک، روش تزریقی به دلیل سرعت مناسب و قیمت مناسب طرفداران بیشتری دارد اما روش های دیگری نیز برای تولید وجود دارد که نوع بادی، قالبی و فشار با گاز از این موارد است.

اگر تولیدکننده قطعات پلاستیکی هستید و برای تولید قطعه نیاز به طراحی و ساخت قالب دارید، پیشنهاد می کنیم سری به سایت ویژن مولد visionmold.co بزنید. طراحان و مهندسین ویژن مولد در طراحی و ساخت انواع قالب مهارت و تجربه بسیاری دارند و در این زمینه جز بهترین ها هستند. همچنین شما می توانید در این سایت، اطلاعات بیشتری در مورد قالبسازی پلاستیک به دست آورید.
قالب سازی

قالب سازی

2 روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *