یخدان مسافرتی
یخدان مسافرتی باکیفیت برای سفر و طبیعت گردی
شهریور 30, 1400
پیشینه یخدان های سنتی که کار یخچال های امروزی را انجام میدهند
مهر 7, 1400
قالب سازی صنعتی از مشاغل بسیار مهم و پرکاربرد در صنعت است و در جهت ساخت انواع قطعات با اندازه و جنس های گوناگون استفاده می شود. استفاده از قالب ها از گذشته های بسیار دور مرسوم بوده است. قالب ها اولین بار جهت تولید انبوه قطعات مورد استفاده قرا گرفته اند.

اولین مثال

قالب گیری قالب های صنعتی به زمان های بسیار دور برمی گردد که افراد مختلف به وسیله سنگ قالب هایی را جهت تولید قطعات مختلف ایجاد می کردند تا در ساخت آن قطعات سرعت بیشتری پیدا کنند.
اما امروزه صنعت قالب سازی پیشرفت بسیار زیادی کرده است. در سال 1872 اولین ماشین های قالب ها ساخته شد و تا به امروزه این ماشین پیشرفت بسیار زیادی کرده اند.
انواع گوناگونی تولید و به بازار عرضه می شوند. در ادامه متن با صنعت قالب سازی بیشتر آشنا می شویم.
قالب سازی

قالب سازی

طراحی قالب های صنعتی به چه صورت است؟

برای قالب سازی صنعتی، تفاوتی نمی کند که از کدام روش استفاده می کنید و قصد دارید چگونه قالبی بسازید، در هر حال اولین مرحله ساخت قالب ها طراحی آنها است.
طراحی قالب ها باید بر اساس نوع قطعه مورد نظر انجام گیرد. تمام پیچیدگی ها و ریزه کاری قطعات مورد نظر باید درون قالب نیز در نظر گرفته شود. در حقیقت قالب های طراحی شده مکمل قطعات ما باید باشند.
تمامی این قالب سازی ها معمولا به وسیله برخی نرم افزارهای معروفی CATIA و IMOLD طراحی می شوند.
در زمان طراحی باید تمام مشخصات قطعه مورد نظر از جمله ابعاد، جنس و ظرافت قطعه را به نرم افزار دهیم تا طراحی و تولید قالب به صورت دقیق تری انجام شود.
قالب سازی صنعتی

انواع قالب سازی صنعتی

در متن بالا با مفهوم قالب سازی آشنا شدید اما در این قسمت قصد داریم با انواع قالب سازی صنعتی آشنا شویم. برای ساخت قالب ها با جنس های مختلف از چند روش استفاده می شود.
برای ساخت قطعات گوناگون با توجه به جنس قطعه و پیچیدگی های آنها از روش به خصوصی برای ساخت قالب ها استفاده می شود.
به طورکلی قالب ها به دلیل گوناگونی زیاد به شکل های مختلفی دسته بندی می شوند. قالب ها را از نظر مواد محصول به 7 دسته تقسیم می کنند که عبارتند از:
قالب پلاستیک، قالب سیمانی، قالب گلی، قالب گچی، قالب آزبست، قالب شیشه ای.
اما قالب ها از نظر نوع کاربرد نیز به 5 دسته تزریقی، پرسی، فشاری، درون گرمایی، درون سرمایی و برشی تقسیم می کنند که این تقسیم بندی به نوع و روش استفاده از این کاربرد ها در ساخت قطعات اشاره می کند.
تمامی این روش ها و دسته بندی های دیگر قالب ها مربوط به قالب سازی صنعتی است که با فلسفه تولید انبوه قطعات ایجاد شده است.قالب سازی صنعتی به 4 دسته کلی و اصلی تقسیم می شوند که عبارتند از :
  •  ریخته گری
  •  تزریق پلاستیک
  •  آهنگری
  •  پرس

    قالب سازی صنعتی (قالب تزریق ریخته گری) 

قالب ریخته گری از جمله قالب های پرکاربرد در صنعت است که خود دارای 3 روش مختلف از جمله روش دایکاست، ریژه و ماسه ای است.
با توجه به نوع و جنس قطعات مورد نظر از یکی از این روش ها استفاده می شود. به طور مثال از روش دایکاست برای ساخت قطعات آلومینیومی با ضخامت 1.5 تا 15 میلی متر استفاده می شود.
 از روش ریژه برای ساخت قطعات آلومینیومی که ضخامت آن ها یکنواختی ندارند استفاده می شود. اما روش ماسه ای یکی از رایج ترین روش های تولید قطعات فلزی است.
قالب سازی صنعتی

قالب سازی صنعتی (قالب تزریق پلاستیک) 

معروف ترین و رایج ترین انواع قالب ها تزریق پلاستیک می باشد که برای تولید قطعات ریز و درشت پلاستیکی به کار می روند. اما این قالب ها معمولا برای تولید قطعات با تعداد بسیار بالا و تا چند میلیون استفاده می شود.
به همین دلیل با وجود بالا بودن هزینه ساخت قالب های تزریق پلاستیک، استفاده از آن ها بسیار به صرفه و باعث کاهش بسیاری از هزینه ها خواهد شد.


قالب سازی صنعتی (قالب های آهنگری ) 

قالب های آهنگری یکی دیگر از قالب های صنعتی هستند که از جنس فولاد ساخته می شوند و برای شکل دهی به آنها نیز از قالب های فولادی بسیار محکم و با چقرمگی بالا استفاده می شود.
چقرمگی به معنای توانایی تغییر شکل خمیری آن قبل از وقوع شکست در ماده است.


قالب سازی صنعتی(قالب های پرس)

آخرین مدل از قالب های صنعتی قالب های پرس است. از این قالب ها جهت فرم دادن، پرس کردن، خم کردن و کشش قطعات می توان استفاده کرد. این نوع قالب ها مانند دیگر قالب ها دارای بخش های متعددی است و ساخته شده از جنس فولاد است.


جمع بندی

قالب سازی را شناختیم و دانستیم که قالب ها معمولا بر اساس عوامل گوناگونی به دسته متعددی تقسیم می شوند.
مهمترین دسته بندی قالب های صنعتی با نام های آهنگری، تزریق پلاستیک،پرس هستند که جهت ساخت انواع قطعات با ضخامت
های گوناگون استفاده می شوند.
چنانچه قصد سفارش هر نوع قالب صنعتی دارید می توانید به شرکت آرمین فوم رضوی به آدرس اینترنتیwww.arminfoam.irمراجعه کنید.
مرتبط
قالب‌گیری تزریقی لاستیک سیلیکون مایع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *